keskiviikko 17. tammikuuta 2018

Hajuyliherkkyys

Oon aina hävennyt sitä, etten kestä erilaisia hajuja ja myös muita yliherkkyyksiäni. En oo kehdannut sanoa, etten voi liikkua jonkun seurassa koska se haisee tupakalta tai hajuvedeltä tai hänen vaatteet tuoksuu liian voimakkaasti puhdistusaineelta. Oon siis aina yrittänyt vain kestää, vältellä näitä ihmisiä ja unohtaa, että meinaan tukehtua.
Miksi oon hävennyt johtuu siitä, että huomaan kuinka ihmiset vierastaa kaikenlaista vähänkään erilaista. Oon monien mielestä jo näinkin vähän erikoinen, mutta lähinnä vain hyvällä tavalla. Todellisuus on se, että oon yrittänyt vältellä olemasta huonolla tavalla erikoinen tai "liian" erikoinen.
Viime vuonna mun asuntoon alkoi tulla tupakanhajua todella voimakkaasti. Aloin käyttämään hengityssuojainta sisällä ja lähdin monesti ulos, kun en pystynyt olemaan sisällä. Heräsin yöllä hajuun ja olin tukehtua. Kun asia ei itsessään alkanut korjaantumaan monienmonien kuukausien ajalla tein vihdoin asiasta valituksen.
Se ei oikeastaan tehonnut. Mutta jossain vaiheessa haju lähti pois, mutta uskon, että tekijä itse muutti pois. Minkä takia, sitä en tiedä.
Tää sai mut miettimään. Miksi oon ajatellut, että vaikka muilla on oikeus polttaa tupakkaa, käyttää lakkaa, geeliä, hajusteita, niin mulla ei oo oikeutta elää niin etten tukehdu? Mulla on oikeus niin kuin kaikilla muillakin elämiseen.
Ajattelinkin siis ostaa jonkinlaisen kunnollisen hengitysmaskin, jota alan pikku hiljaa rohkeasti käyttämään myös muualla kuin kotona.

EDIT17.1.2018//: Ostin hengitysmaskin nimeltä vogmask täältä. Kerron maskista lisää sitten kun se on tullut minulle.

EDIT19.1.2018//: Vogmask ilmestyi postilaatikkoon. Kerron siitä lisää täältä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki lapset eivät pidä huvipuistoista

Vaikka koin lapsena kouluarjen raskaana, koin silti, etten oikeastaan halunnut, että kesäloma tai muut lomat koskaan alkaisivat. Tai, että n...