lauantai 3. helmikuuta 2018

Kun kaikki ei ole hyvin eikä ''normaalia''

Olen huomannut erään asian.
Kun olen kertonut joillekin (lähinnä terveysalan ihmisille), että olen menossa tutkimuksiin, niin sitten kun olen maininnut vaikkapa mielenkiinnonkohteistani, niin he ovat sanoneet näin:

"Noh tuohan on ihan normaali mielenkiinnonkohde"
tai
"Aika monella tuo on kyllä mielenkiinnonkohteena"

Asia voi olla mikä tahansa muukin. He alkavat kertomaan, että se on aivan normaalia...vaikken olisi väittänytkään muuta.

Aivan kuin he yrittäisivät todistella muka salaa (tahallaan tai tahattomasti) minulle tai itselleen sitä, että olen ihan ''normaali''.
Jostain myös luin, että terveysalan ihmisille on oikeastaan opetettukin, että heidän pitää aina vakuutella potilaalle, että hänen ajatuksensa ovat aivan normaaleja, eikä ole mitään hätää. Ja uskon, että suurimmalle osalle ja suurimman osan ajasta siitä on hyötyä. Kuten joskus tuntuu itsestänikin, että on jokin hätä, niin saattaa mieltä helpottaa kun toinen tulee kertomaan ja vakuuttamaan, ettei ole mitään hätää.

Kuitenkin..minusta tällainen vakuuttelu on joissain tapauksissa haitaksi. Esimerkiksi minun tapauksessani. Minulle on aina lapsuudesta asti vakuutettu, että ongelmani ovat ihan normaaleja ja menevät kyllä ajan kanssa ohi. En ole siksi saanut niihin koskaan lapsuudessani apua tai tukea, jota olisin tarvinnut. Minulle vakuutettiin lukemattomia kertoja, että kohta kuule helpottaa! Ja minä odotin.
Ja odotin.
Eikä mikään helpottanut.
Mutta vakuuttelu vain jatkui ja jatkui. Ei minua ole koskaan helpottanut tieto siitä, että ajatukseni ovat ''ihan normaaleja''. Minulle on vain herännyt oikeastaan kauhu siitä, että tällaistako kaikkien muidenkin elämä on!!!???

Toivoisin, että jos joku kertoo jonkin asian olevan normaalia, niin kertoisi myös mitä hän sillä tarkoittaa. Ja toivoisin, ettei vastaus olisi, että silleen niin kuin kaikki muutkin sen ajattelee. Koska eli miten?

Yritän tässä vain kertoa, että vaikka kuinka ihmiset vakuuttelisivat, että kaikki on hyvin ja normaalia, niin ei todelliset asiat koskaan vakuuttelulla katoa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki lapset eivät pidä huvipuistoista

Vaikka koin lapsena kouluarjen raskaana, koin silti, etten oikeastaan halunnut, että kesäloma tai muut lomat koskaan alkaisivat. Tai, että n...