keskiviikko 31. tammikuuta 2018

Saatanan autisti



Tämä ei ole keksitty juttu tai edes liioiteltu,


joitain kuukausia sitten olin kävelemässä kadulla, kun taas ymmärsin ja tavallaan hyväksyin, että autismi/Asperger on ehkä ratkaisu kysymyksiini, ongelmiini ja vaikeuksiini. (''taas'' siksi koska olin toki ajatellut asiaa enemmänkin) Eli ratkaisu oikeastaan kaikkeen elämässäni. Se hymyilytti minua ja mielessäni sanoin itselleni: ''Olen Asperger/autistinen!''


Sitten, samalla hetkellä, joku nuori henkilö, koululainen varmasti, samalla puolen tietä, huusi toiselle henkilölle tai oikeastaan useammalle toisella puolella tietä: ''Saatanan autistit!''


Tässä kohtaa joku olisi ehkä purskahtanut itkuun. Ja minusta tuntui, että minunkin pitäisi nyt itkeä. Mutta minä pidättelin nauruani. Se oli niin kummallinen ja hassu hetki. Kuin maailma olisi toivottanut minut tervetulleeksi autismin -maailmaan! Koska sitähän se on. Minä taidan olla oikeasti se kuuluisa ''saatanan autisti''- jota viljellään ympäri maailmaa.


Olen jo pitkä aikaa pohtinut, että mitä mieltä muut ovat tästä asiasta: Ihmisellä on autismi vai ihminen on autistinen? Voiko ihmisellä olla autismi vai onko hän sellainen? Onko siis oikein kutsua henkilöä autistiseksi (siinä mielessä, että hän on oikeasti autistinen/hänellä on autismi?)


Minun mielestäni autismi on osa ihmistä, eikä hänellä ''ole'' sitä. Aivan kuin hiljainen on on hiljainen, eikä hänellä ole hiljaista. Ja niin kuin neurotyypillinen on neurotyypillinen, eikä hänellä ole neurotyypillistä.


Olen saanut sen kuvan, että autisti- sanaa käytetään haukkumasanana, niin kuin yllä olevassa tarinassani, ja siksi tämän sanan käyttö aiheuttaa minussa ristiriitaisia tunteita. Monet tarkoittavat pahaa käyttäessään autisti- sanaa ja uskon, että sen takia monet ottavat sen myös loukkauksena. Voinko käyttää autisti- sanaa vai en? Ottaako henkilö sen loukkauksena?


Jos kertoisin kaverilleni, että ''hei, mä olen autistinen'', voin kuvitella hämmentyneen reaktion. Hän rupeaisi nauramaan ja ottaisi sen vitsinä. Tai sanoisi, että kuka niin on sanonut, älä kuuntele niitä. Autisti- sanasta on tullut yhteiskunnassa vitsi ja negatiivinen sana. Vaikka todellisuudessa se ei minun mielestäni ole sitä.

Minun mielestäni on oikein käyttää autisti- sanaa silloin kun se on neutraalissa- tai positiivisessa- mielessä tarkoitettua. Tähän olin kirjoittamassa pitkän litanian siitä kuka saa ja ei saa käyttää sanaa autisti. Millaisissa tilanteissa ei saa käyttää ja saa käyttää. Mutta siitä tulikin liian monimutkainen juttu.


Tärkeintä on oikeastaan vain se, että sitä sanaa käytetään oikein ja hyvässä mielessä. Ja jos ei ole varma asiasta, niin silloin voi ja täytyy mennä siihen turvallisempaa vaihtoehtoon eli ''henkilöllä on asperger/autismi''.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki lapset eivät pidä huvipuistoista

Vaikka koin lapsena kouluarjen raskaana, koin silti, etten oikeastaan halunnut, että kesäloma tai muut lomat koskaan alkaisivat. Tai, että n...