keskiviikko 31. tammikuuta 2018

Rakkaat neurotyypilliset; Miten tuntee normaali?

Kun luin eritysherkkyydestä minulla heräsi kysymys, johon en ole vielä saanut vastausta.
Millä tavalla tuntee ei-erityisherkkä? Tähän kysymykseen minulle ollaan yritetty vastata niin, että ''Noh sillä tavalla miten eritysherkkä ei tunne asioita''. Mutta tämä ei oikeastaan kerro minulle yhtikäs mitään mistäkään. Mahdollisuuksia miten erityisherkkä ei tunne on lukematon määrä, yhtä paljon kuin ajattelijoita on. 

Kun olen lukenut ja ottanut selvää autismista/aspergerista minulle on herännyt samanlainen kysymys. Miten ei autisminkirjoilla oleva eli neurotyypillinen ajattelee, tuntee, toimii... Tähän taas saan saman vastauksen, että ''no silleen niinku aspergerit ei ajattele ja toimi'' ja ehkä vielä pahempaa ''silleen niinku normaalit ihmiset''. Ei, ei kerro minulle yhtikäs mitään.

Mitä normaalius on? Kuka määrittelee normaalin? Valtaväestö?



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki lapset eivät pidä huvipuistoista

Vaikka koin lapsena kouluarjen raskaana, koin silti, etten oikeastaan halunnut, että kesäloma tai muut lomat koskaan alkaisivat. Tai, että n...