keskiviikko 31. heinäkuuta 2019

Arkielämää autisminkirjolla: Vuosien matka kuulokkeiden ostoon

Olen itse erittäin tarkka siitä mitä ja minkälaista haluan ja yleensä juuri sellaista, mitä haluan, ei tietenkään löydy. Ja sitä minun on todella vaikea hyväksyä. Tämä aiheuttaa sen, että minulla on todella vaikea tehdä ostopäätöksiä.

Koska haluan juuri sellaista mitä haluan ja yleensä se joku, ei ole sellaista mikä juuri nyt on muodikasta ja helposti löytävää, joudun etsimään......ja etsimään. Ja monesti myös pettymään, jos sitä jotain mitä haluan on vain ulkomailla epäilyttävällä sivustolla tai on budjettini ylittävä. 

Sitten vielä se raha-asia. Voih..no siinä on sellainen juttu, kun minulla on hyvin vaikea ostaa mitään, koska olen pakkomielteisen säästeliäs. Pakkomielle näkyy siinä, että minun on vaikea ostaa kirjaimellisesti yhtään mitään. Ainut poikkeavuus on materiaaliset keräilykohteeni, joihin pystyn huomattavan helpommin käyttämään rahaa (jos ne maksavat edes jotain), kuin vaikkapa esimerkiksi ruokaan tai maksullisiin ohjattuihin harrastuksiin.
Viime vuosina olen kuitenkin pystynyt käsittelemään tietoisesti asiaa ja nykyään pitkien harkintojen jälkeen kykenen osallistumaan esimerkiksi johonkin minua kiinnostavaan ohjattuun maksullisiin harrastuksiin. Joka on minulle suuri saavutus!

En voisi koskaan harkita ostavani jotain ilman asian tarkkaa tutkimista. Jos haluan ostaa esimerkiksi kameran, minä opiskelen kaiken kameroista (siihen asti mikä sopii käyttötarkoitukseeni). Asian opiskelu vie tietysti oman aikansa.

Matkani kuulokkeisiin

Kuulokkeiden osto oli monien vuosien harkinnan ja pitkän prosessin tulos. Mietin siis vuosia mihin käyttöön ostaisin kuulokkeet, miltä niiden käyttäminen tuntuisi, olisiko se hyvä sijoitus eli tarvitsenko oikeasti niitä ja käytänkö niitä tarpeeksi usein) jne. Vuosien jälkeen kun olin tullut siihen lopputulokseen, että ne olisivat kyllin tärkeä ostos, jotta voisin edes harkita ostavani ne, aloin tutkimaan yleisesti kuulokkeita ja niiden ominaisuuksia.

Tutkin mm. mitä kannattaa ottaa huomioon kuulokkeiden ostossa, millä rahalla saa ok hyvät kuulokkeet, ja mitkä kuulokkeet sopisivat juuri minulle. Kun tiesin mitä halusin, aloin etsimään sellaisia. Löydettyäni kuulokkeet, jotka täyttivät suurimman osan kriteereistäni, ajattelin, että voisin olla valmis käydä katsomassa kuulokkeita paikan päällä. Suunnitelma oli, että käyn vain katsomassa ja that's it. Ja sitten käyn vielä ainakin pari kertaa uudestaan katsomassa. Ja ehkä en osta niitä ikinä.

Menimme yhdessä läheiseni kanssa katsomaan kuulokkeita. Siis vasta tietysti sen suuren ponnistuksen jälkeen, kun uskalsin sanoa, että voisimme käydä gigantissa ja voisin ehkä mennä sinne sisälle katsomaan kuulokkeita. Mukaani tullut läheiseni tuki ja turva helpotti oloani. Vaikka se oli mielestäni ahdistavaa kun hän kertoi, että esittelemäni kuulokkeet olivat hänestä hyvät ja hän kyseli ostanko ne. Se kuitenkin auttoi minua tekemään päätöksen. Olin ja olen vieläkin niin iloinen ja kiitollinen, että läheiseni auttoi minua päätöksen teossa. En ole varmaan koskaan näin nopeasti tehnyt ostopäätöstä! Oli helpotus, kun tilanne meni niin nopeasti ohi, eikä enää tarvinnutkaan miettiä asiaa. Huh. Ihanaa. Se auttoi minua kovasti ja olen tosi iloinen, että läheiseni kannusti ja tuki päätöksen teossa. KIITOS!

Ja kiitos sinulle olemassa olostasi täällä blogissani :)


Kuulokkeet jotka ostin löytyvät mm. täältä (alennuksessa: 91.90e+2.95e postitus) ja täältä (99e)
Ja oma ääniyliherkän kokemus kuulokkeista löytyy täältä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki lapset eivät pidä huvipuistoista

Vaikka koin lapsena kouluarjen raskaana, koin silti, etten oikeastaan halunnut, että kesäloma tai muut lomat koskaan alkaisivat. Tai, että n...