maanantai 29. lokakuuta 2018

Keräily

Olen lapsesta asti kiintynyt erilaisiin esineisiin vahvasti. Muistan vieläkin tarkasti varhaislapsuudestani pieniä esineitä, joista pidin kovasti. Eräs oli sellainen kangasmerkki yhdessä talvihaalarissa. Keittiössä oli kulmakaapissa puinen kulho, jossa oli puisia lastoja. Pidin niistä kovasti. Eräänä kesänä minä ja äitini menimme kukkakauppaan. Siellä hyllyssä oli posliininen peurakoriste-esine. Kerroin äidilleni, että se ''bambi'' katsoi minua ja koko sen ajan mitä olimme siellä ihastelin bambia. Sain sen myöhemmin syntymäpäivälahjaksi ja edelleen se on huoneessani. Olin tuolloin n. 3 -vuotias.

Olen kerännyt lapsesta asti kaikenlaista. Suurimmaksi osaksi kaikenlaista pientä.

Ensimmäisiä keräilykohteitani, joihin olin/olen syvästi kiintynyt olivat mm. paperit, joissa oli numeroita ja kirjaimia, näitä etsin varastostamme, naapurimme paperinkeräyspisteestä ja joskus sain postista tulleita mainoksia kokoelmaani. Erityisesti olin kiintynyt mökiltä löytyneisiin edesmenneen läheisen shekkeihin, muistiinpanoihin ja kuitteihin. Ne olivat suurin aarteeni. 
Keräilin myös vanhoja karttoja, muita vanhoja esineitä, purnukoita, kiviä, muovipusseja..

Tykkäsin järjestellä ja tutkia keräilykohteitani. Järjestelin ja tutkin papereitani. Pesin kiviä. Laskostin muovipusseja. Ja silitin karkkipapereita sileiksi.
Keräilykohteitani harvoin näytin kenellekään. En pitänyt tärkeänä näyttää niitä esimerkiksi muille lapsille. Yksi syy oli myös se, että tunsin, että muut vain pilaisivat minun keräilyjuttuni. 
Enkä edes oikeastaan ole vasta kuin lähivuosina ymmärtänyt, että se, että otan talteen minua miellyttävät asiat on keräilyä. Olen aina ajatellut, että se on vain sellainen automaattinen juttu. Ja minulle se onkin.

Useimmiten olen aina keräillyt asioita, joita olen löytänyt, en ostanut. Siksi en ole koskaan keräillyt sen ajan muotikeräilyjuttuja. Kuten pokemonkortteja tai figuureja yms. Voisin sanoa, että olen keräillyt ns. turhia ja muille arvottomia esineitä.

Kuitenkaan aivan kaikkea en ole voinut keräillä, sillä muuten kotini pursuaisi kaikenlaisesta pienestä. Sen takia ikään kuin keräilen kuvia. Alla esimerkkinä dino-lelu kuvat, joita otan jos löydän kirpputoreilta tällaisia leluja.


Muita keräily kohteitani ovat valot, jotka vilkkuvat (otan videon näistä), pinssit ja rintaneulat, pipot, tarrat, kortit..





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki lapset eivät pidä huvipuistoista

Vaikka koin lapsena kouluarjen raskaana, koin silti, etten oikeastaan halunnut, että kesäloma tai muut lomat koskaan alkaisivat. Tai, että n...